fredag 17 april 2009

Fredagsjobb

Idag hade jag planerat att läsa böcker om konfirmandarbetes utveckling. Eftersom det är fredag är jag oftast själv på arbetsplatsen i Näs. Det är sällan som mina kollegor är där. Med andra ord är det en riktigt bra dag att kunna koncentrera sig på läsning.

Sagt och gjort. Strax efter ankomst stoppade jag ner näsan i den första boken. Mycket intressant att läsa, sätter fart på tankarna om hur vi skulle kunna applicera på vårt arbete med de konfirmander som vi möter. Efter kafferast vid 10-tiden ringde telefonen, någon ville boka församlingshemmet, men jag bokar bara församlingens egna verksamhet, så hänvisade jag personen till kansliet. Sen ringde det igen och då en kollega som undrade om jag var på plats och kunde släppa in honom och en till, som söker en av de lediga tjänsterna i samfälligheten. Hann inte mer än lägga på så ringde en man från Relacom som skulle kolla varför faxen inte kan ta emot dokument.

Så på en halvtimme ringde telefonen tre gånger och att komma igång med läsningen gick trögt. Men, men jag ger inte upp så lätt. Den ena boken har jag läst klart, skummade en del text och läste bara det som var mest relavant för min del. Den andra boken har jag kommit igång bra med. Kan fortsätta läsa på fredag, för de andra dagarna är redan fullbokade med aktiviteter i veckan som kommer. Och dessutom kommer det säkert att dyka upp något som SKA göras, nyss.

För att rensa hjärna lite mellan läsningsperioderna tog jag en löparsväng. Nu avverkar jag ca 2,5 km och under den turen är det tre intervaller med löpning. Klarar av att spring i 500 meter nu så det känns faktiskt att träningen ger resultat. Ska fortsätta med att löpträna på måndagar och fredagar. Tisdagar och torsdagar blir det styrketräning hos sjukgymnasten. Ridturer på onsdagar och kanske även på lördagar. Och på den sjunde dagen vilade hon.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!