torsdag 16 april 2009

Nya arbetsuppgifter

Nu är det fara på färde med fakturorna på min arbetsplats. Under semestertider i sommar ska jag hjälpa till att scanna in och se till att fakturorna kommer till rätt person för att de ska kunna attesteras. Så idag har jag proppat hjärnan med nya intryck och information.

Det är ganska många steg innan en faktura kommer till den som har attestansvaret. Idag fanns det nästan 20 fakturor som skulle in i systemet. jag fick en lathund "steg-för-steg"-instruktion, och med den till stöd kunde jag till en del ankomstregistrera fakturorna. Det som är svårast är att lista ut vem som är attestant. Det behöver nämligen inte vara samma person som står som kontakt- eller referensperson. Tror att jag ändå kommer att lära mig det, efter några hundra gjorda fakturor.

Måste berömma mina kollegor. Två av dem ringde till den som är ordinarie på posten, inom en timme sedan jag gjort klart en omgång. Systemet skickar ut mail, där jag stod som avsändare, och de ringde och undrade varför jag gjorde hans arbetsuppgifter. Bra av dem som uppmärksammade att avsändaren var en annan.

Torsdagsförmiddagar framöver, innan semestrar, ska jag vara på kansliet för att fortsätta med fakturahanteringen och lära mig så mycket som möjligt. Det är kul! Roligt att kunna variera innehållet på jobbet. Hoppas att flera som vill får möjlighet till variation som jag får!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har inte hunnit få nån faktura med dig som avsändare än, ser fram emot det! :)

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!