tisdag 24 februari 2009

Prövotid

Mina barns faster, Sandra, har tagit körkortet för personbil i dag.

Grattis säger jag i massor. Hon har haft det lite kämpigt med bilkörningen. Först råkade hon ut för en olycka bara veckan efter sin 18-års dag och skadorna medförde att hon fick yrselanfall och fick därför skjuta på körkortet av medicinska skäl. Det var 2003, och efter många utredingar fick hon klartecken i höstas att allt var ok. Att sedan få ihop heltidsjobb med körteori och körlektioner är inte det lättaste men nu har hon äntligen tagit det. Jag är superglad för din skull, Sandra. Kom ihåg att du har prövotid nu så kör lugnt.


Funderar lite mer över det här med prövotid. Vid anställning så förekommer provanställning för att se om jobbet passar den anställda och den anställda passar för jobbet och med arbetskamraterna. Köper du tex kläder har du ångervecka. Och det är sällan som man köper en cykel utan att ha provcyklat. Hur länge kan man prova och gäller det alla beslut? Tidningen får du inte provläsa innan du köper den. Vilka fler saker kan man inte prova innan du bestämmer dig?

Prövotid är även tonårstid i vilken Rasmus är på väg in i. Nu provar han mitt tålamod, sina egna gränser och kompisars gränser. Än så länge är det bara naturliga saker som ska gås igenom för att kunna utvecklas från barnet till tonåringen. Men det finns nog värre saker att vänta sig. Viktigt är att vi behåller respekten och integreteten för varandra.

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Hej min vän!
Nu utmanar jag dig med två nya utmaningar i dagens blogg!
Pay it forward...
*kram*

Helene sa...

Antagligen anar jag dem!

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!