måndag 9 februari 2009

Yrsel

Allt sedan som jag började träna i slutet av november har jag haft yrsel. Inte någon långvarig men ofta. Den håller i sig ca 1-2 sekunder men kommer ganska tätt. Har påtalat detta för sjukgymnasten flertalet gånger. Trodde i början att det kanske beroode på att jag höll på att bli förkyld och att det var svullet i öronen och att det tryckte på balansnerven. Men den är kvar.

Alla dagar är det inte lika mycket yrsel. Den senaste veckan har den varit med mig hela tiden, flera gånger i minuten. Yrseln kommer i samband med att jag vrider på huvudet. Sträcker jag dessutom på armen samtidigt killar det ända ut i fingrarna.

För två veckor sedan ringde jag till ortopeden, de har förresten ett kanonsystem för kontakt. Man ringer dit och antingen talar in meddelande eller knappar in uppgifterna, sedan säger en telefonröst: VI ringer upp dig idag kl. 11.30 (som exempeltid) på förmiddagen och de gånger jag ringt har de passat tiden galant. Nåja åter till samtalet och de tar inte emot mig, fastän jag varit dit i samband med olyckan. Istället ska jag ta kontakt med Hälsocentralen, som har ett värdelöst telefonsystem med kö, kö, kö, kö, kö . Man kommer ALDRIG fram. Har inte tagit mig i kragen än och ringt.

Tror att det kanske kan vara något som ligger ikläm i nacken och som blev när jag for i backen med en duns. Förra veckan när jag tränade hos sjukgymnasten påtalade jag återigen yrseln och då sträckte sjukgymnasten ut min nacke. Vet inte om det gav något resultat för jag är fortfarande yr.

Ett annat skäl till yrseln skulle kunna vara mitt låga blodtryck. Men när jag reser mig upp är de sällan jag får dessa yrslar. Har oftast ett blodtryck på 110/70. Då de kollade trycket på akuten när jag kom in efter olyckan var det 100/60. Om jag skulle lida av det låga trycket hade jag en god anledning att äta saltlakrits eftersom det höjer trycket. Är övertygad om att yrseln har andra orsaker.

3 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Lämna inte detta därhän, se till att få det utrett!
Yrsel betyder att allt inte är OK!
*kram*

Anonym sa...

Huga! Ja ligg på HC så du får komma dit. Du har inte en telefon med högtalartelefon, då kan man lägga ner den o göra annat medan man väntar. Så gör vi här hemma. Fast vi har ju ett abonnemang som bara kostar uppkopplingsavgiften förstås, det kan bli låååååååååång väntan ibland.

Patrik Rasmussen sa...

Hej Helene! Jag har utmanat dig, för mer info kolla här:

http://patrikrasmussen.blogspot.com/2009/02/utmanad-av-showgirl.html

Kram Patrik

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!