lördag 7 februari 2009

Könsneutrala äktenskap-JA TACK nu!

Läser i dagens tidning att ett kristet samfund, evangeliska frikyrkan, vill säga upp rätten till att viga par bara för att de inte vill viga par som är samkönade. Hur dum får man vara? Hur kan kärlek vara fel?

Vidare i tidningen läser jag att nio biskopar i Svenska kyrkan tycker att även den ska avsäga sig denna rätt. Varför? Därför att det då i praktiken blir omöjligt för kyrkor och präster att neka samkönade äktenskap. Vår svenska kyrka som vill fortsätta att vara folkkkyrka måste verkligen följa med i hur samhället utvecklas. Och det här är en viktig del. Om vi ska fortsätta att klamra oss fast vid det som för 50 år sedan så stoppade vi undan de som hade begåvningshandikapp, tyckte det var ok att slå våra barn, åkte bil utan bilbälte mm. Var det bra då?

Förhoppningsvis fattar regeringen/riksdagen beslutet att införa könsneutrala äktenskap från och med 1 maj.

I tvättstugan ligger den nya golvmattan på plats och den är ljus med sjöstjärnor, fiskar och snäckor i föreställande blåa stenar. Fint, det är mycket ljusare där nu. Mattläggaren höll med om att arbetet i köket inte var direkt bra utfört. Undrar om samordnaren från Skanska hör av sig till veckan och vill göra besiktningen.

Blender spelade på Folkets hus i går kväll och där var jag och dansade. Hela kvällen, stod inte någon endaste dans från det att jag kom tills det var tre danser kvar. Skönt att kroppen fungerar skapligt igen. Första buggen på drygt ett halvt år. Fantatatiskt. Lite träningsvärk i vaderna, av alla ställen, idag.

Skulle ha haft barnledig helg den här helgen, men...barnens pappa ringde 70 minuter innan han skulle hämta dem i går och sa att deras lillebror har magsjuka. Jag släpper inte iväg dem dit och riskerar att de får med sig eländes viruset hem. Så de är hemma, Kajsa Stina ställde upp som barnvakt under min danskväll, fast tidig morgon blev det idag.

Det har snöat både igår och idag, mycket fluffig snö. Skulle ha varit iväg och åkt lite utför men -15 grader är lite kallt. Och så vill jag åka en gång utan barnen. Bara tänka på mig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ju de som menar att kärlek endast får/kan uttryckas mellan man och kvinna. Och att kärlek endast kan/får uttryckas i ett äktenskap, ej utanför. Men så finns det de som menar annorlunda.

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!