fredag 7 oktober 2011

Stjärnor och planeter

Den här veckan har det varit samtal på många fronter och åt olika håll med självklart skiftande innehåll. Och vad jag trivs med att samtala, inte diskutera.

Det är inte bara innehållet som är skiftande utan även hur samtalen förs. När jag pratar med Rasmus svarar han ja och nej på rätt ställen, oftast iallafall, om han ens bryr sig om att svara. Kan nog mer liknas vid en monolog från mitt håll emellanåt och hans engagemang sträcker sig till att undra vad det blir för mat eller om kläderna som han vill ha är tvättade. Då är mina svar att han får hjälpa till med göromålen hemma så det blir fri tid för mig med. Den här typen av samtal förekommer nog i de allra flesta familjer som har tonåringar, minns hur det var själv, fast det gällde naturligtvis inte mig utan mina syskon som var på det sättet. Rasmus tycker nog att jag är från en annan planet och att jorden kretsar kring honom, solen är knappast universums mittpunkt.

Med Robin har samtalen handlat om rymden den här veckan. Hur det kommer sig att planeterna stannar kvar i sina omloppsbanor, vad stjärnor är och en hel del andra funderingar. Nu är han så stor att han själv googlar fram svar när det jag säger är otillräckligt för honom. Fortfarande är det så att han är väldigt vetgirig och gärna vill höra mina tankar och även dela med sig av den nya informationen som han letar fram. Hoppas att det dröjer många år, om det ens kommer, innan han hamnar i tonårsfåordigheten, med att dela med mig det han gör på dagarna. Vi befinner oss iallafall på samma planet och till och med samma gata än så länge.

I helgen ska jag passa på att umgås med familjen, för det känns som om det var ett tag sedan vi hade ledig tid tillsammans. Sovmorgon är beställd, men jag vet att det finns en som tycker att tidiga mornar passar alldeles utmärkt till att öva elgitarr på, så jag får se om beställningen kommer fram. Skulle kanske ta en tur till en annan planet??


Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!