onsdag 26 oktober 2011

Banan

Jo, jag är på banan igen. Visste väl att det skulle bli så men när det i stort sett samtidigt kommer sju svåra år (ni kommer väl ihåg var jag jobbar), är varje liten grej ett stort berg att bestiga. Har under många, långa och goda samtal med mina vänner och kollegor fått hjälp att se saker från ett annat perspektiv, utomjordiskt kanske??!! :) Hmm... min strategi är iallafall att lägga energin på det som jag kan förändra. De andra sakerna i mitt liv som jag ogillar men som ligger i sfären opåverkbart får just nu bara vara. En del saker kommer förmodligen vara kvar där för alltid medan andra hoppas jag på bli hanterbara genom att marinera dem i tid.

Ett av de största är sömnen. Ni som tror att sömnproblem hör småbarnsvärlden till är helt fel ute. Och för min del är det så när barnen inte sover så är även jag vaken. Dumt kanske, för visst vet jag att båda mina barn är så stora att de klarar sig själv om de är vakna på nätterna, men....jag sover inte. Nu hoppas jag att vi har kommit en lösning på spåret men det är inte en så enkel lösning som att ta en tablett. Det krävs att jag/vi jobbar på flera fronter samtidigt för att få till en bra sovsituation. Så om vi är gåtans lösning på spåret borde visa sig inom en vecka.

Jag trivs att gå på jobbet, även om jag fortfarande är världens segaste att ta mig upp ur sängen. Mina arbetsuppgifter är stimulerande och roliga, för det mesta. Nu ser jag fram emot att det närmar sig adventstid med luciasånger och lite julpyssel. Har bestämt mig för att ordna en föräldrapysselkväll med tid för samtal, glögg och pepparkakor. Om oktober och november är gråmånader så trvis jag riktigt bra så fort det blir adventstiden. Att få tända levande ljus och småbelysningar, så hemtrevligt.

Fuskar redan ikväll med glöggthe och några tända värmeljus. Myser ner mig med en filt och tittar på tvn.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!