söndag 2 oktober 2011

Trögt

Jag fattar verkligen inte hur det kommer sig??!!

I fredags på dansyran på OSD spelade Jannez, Shake och  Perikles, och som vanligt när Jannez spelar blir det väldigt lite utrymme för att dansa utan mer en kollektiv rörelse till musik. Svårt att få grepp om vilka personer som var på plats och att hitta igen den man vill dansa med. Blev mycket att ta första, hm....bästa??!! Igår på OSD stod Highlights, Voyage och Pure Divine på scenen, ett minst lika bra startfält som på fredagen men publiken sviker. Toktrist för banden och arrangören

I Jämtland dansar folk till Jannez, Zlips och i viss grad Blender och Shake, de övriga orkestrarna bojkottar de, till stora delar av danspubliken iallafall. Det är riktigt svårt att ta sig in på arenean och det kommer i längden drabba oss som älskar att dansa, oavsett vilken orkester som står på scenen.

Min 46:e danskväll för året 2011 ligger helt klart på en topp-tre-placering. Jag gillar när det går att se vilka som är på plats. Tillräckligt många för att slippa slita på samma personer hela kvällen. Missade 20 sekunder av första dansen eftersom jag vill byta skor när jag kom fram. Sen tre riktigt bra danser med samma partner från början och en god känsla spred sig i kroppen. Till viss del kvar sedan fredagens dans. Kvällen fortsatte med idel ädel goa danser, till största del fox, men en och annan bugg också. Förutom nedan beskrivna två danser. Banden var genomgående kalas och ljudet lagom för öronen.

Martine hade lite bekymmer, en del av kvällen, med en efterhängsen man som knappast förstod att ett nej är ett nej och vi rymde in på toaletten. Ordningen där var återställd och separata holkar för de olika könen. Innanför de inre dörrarna fick vi ta del av ett samtal, hon som pratade i mobilen hade nog ingen aning om att vi stod innanför nästa dörr och hörde mycket tydligt vad hon sa. Hon beklagade sig för den hon talade med att hon blivit uppbjuden, av en karl och som dessutom dansade bond-dans. Vi kunde inte annat än tokskratta där vi stod för det lät på henne som om det var det värsta man kunde råka ut för att bli uppbjuden av en karl. Och naturligtvis går det riktigt roliga i situationen inte att återge utan skulle ha upplevt på plats!

Lite medhavt fika intogs vid 23-tiden på hyllan ovanför vinterträdgården där det tidigare har myntats strålande uttryck "Surr utan substans" och dylikt. Sällskapet kom fram till att gruppboendet Solstrålen är stängt tills vidare och kommer med all sannolikhet aldrig öppnas mer. Det beror på att den ena personalen är avstängd, varför förklaras inte här, och den andra vägrar jobba på grund av det. En del boende har flyttats till andra boenden och de andra får helt enkelt klara sig själva nu.

Dansen är fantastisk på så sätt att de goda signalsubstanserna fylls på av en bra dans. Under lördagskvällen var det bara två danser som inte fyllde på mig, men å andra sidan tog de inget heller.  Den ena var dålig på grund av han som dansade med mig hade en helt annan uppfattning om vad det var för takt och trots att jag sa till om det fortsatte han stuffa på i sin egen takt. Den andra dansen, dansades iochförsig i takt, men den mannen luktade så förfärligt illa att det var riktigt okul att ta sig igenom två låtar. Att få fylla på utan att det är på någon annans bekostnad är det enda rätta sättet. För om jag njuter och tycker att det är en bra dans så speglas det på den jag dansar med och det blir en "win-win"-situation.

När klockan slog slutklämten kunde jag ha dansat ett par timmar till, endorfinnivån i kroppen påfylld och med ett leende åkte jag hem. Så jag kan sammanfatta kvällen med ordet lycka! Och ni som väljer att låta bli dessa kvällar, när andra än Jannez och Zlips spelar, kan jag bara säga: Er förlust, vidga era vyer! Nu finns det säkert flera av er som brukar vara vidsynta som läser det här, låt bli att ta åt er. Jag menar sällandansarna.

Utan dansen vore livet mindre värt att leva! Tack till alla inblandade som gjorde kvällen till en succé!

1 kommentar:

Annso sa...

Kan inte annat än att hålla med dig. En helt underbar danskväll som slog fredagen med hästlängder. Det är trist att människor inte "törs" prova på andra band än de riktigt etablerade. Alla tre banden var helt fantastiska men mest stod Pure Divine ut, vilken energi :) Jag hade med "oturen" att bli uppbjuden av denna man med den oförklarbara odören tillråga på allt så dansande han inte bra! Men detta slogs snabbt bort av andra underbara danser, vilken kväll. Jag hoppas verkligen att folk får upp ögonen för de lite "mindre" banden så att de kan fortsätta med sitt suvveräna jobb... vad vore världen utan nykomlingar. Tyvärr missade jag fikat var i full gång med att njuta av underbara danser. Fick i mig ett päron under kvällen men den mesta energin fick jag genom danserna. Ville inte att det skulle ta slut men tyvärr så är natten inte oändlig och bandens energi tar väll slut de med.
Kramar i massor.....

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!