söndag 19 juni 2011

Jogging

Med drygt två månader kvar till min femte tjejmil är det dags att uppdatera lite träningsinformation. Jag försöker komma ut på joggingturer tre gånger i veckan.  Från att ha orkat 200 meter förra året i maj när jag började med det här otyget, orkar jag idag 8 km obehindrat. Målet är fortfarande att springa en mil under 60 minuter, och det är nåbart.

Har bestämt mig för att en av turerna varje vecka ska vara en längre, närmare milen, och de två andra runt 5 km men då i ett lite högre tempo. I måndags, när jag och min trogna kompanjon och PT (Kajsa Stina, för er som undrar) var ute, klarade vi Fåker-Bjärme-Fåker på ca 45 minuter. Det resultatet gör mig faktiskt stolt! Att orka springa uppför hela blindtarmen, en bit av vägen som kallas så som går hyfsat brant uppför i närmare 1 km, är för mig en stor bedrift. Nu när det var andra gången kändes den uppgiften mindre oöverstiglig än den förra.

Att ge sig ut tillsammans med någon annan motiverar mig mer än om jag ska springa sjäv, då latmasken gärna biter sig fast ordentligt. Igår var  jag ute på premiärtur på Frösön tillsammans med Daniel. Vi sprang från Valla till Frösövallen, uppför, uppför, uppför! och sen tillbaka till Valla igen. Den slingan är drygt 4 km men riktigt jobbigt att börja med 2 km uppför. Men roligt och skönt sen när belöningen kommer och utförlöpning i samma utsträckning kommer. För mig var det ovant att springa på annat underlag än grus och asfalt, vått gräs är lite annorlunda och jag var beredd på att slå ner rumpan i marken, men klarade mig.

Det är så himla skönt att komma ut på de här turerna och det rensar hjärnan och endorfinpåslaget är riktigt härligt. Ibland undrar jag om det är ett sätt för mig att komma undan det som jag borde ta itu med, de sakerna i livet som är något, lite, tunga att göra? I vilket fall mår både huvudet och kroppen mycket bra av dem, så jag kommer att fortsätta med joggingen även efter årets tjejmil. Joggingen är så enkel att kunna utföra, det enda som behövs är ett par bra skor. Den är tillgänglig alldeles utanför din ytterdörr!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!