torsdag 23 juni 2011

Midsommar

Just idag handlar många inlägg på FB om den kommande helgen och midsommarfirande.

I Sverige är det vanligaste firandet av midsommar knutet till dans kring en midsommarstång – en lövad och blomprydd stång eller påle, antingen i form av ett kors med kransar hängande från tvärslån eller en eller flera större kransar som hänger i band och omsluter pålen.
Man bildar ringar och dansar kring stången, medan man sjunger de kända lekvisorna. Midsommarstången kom troligen till Sverige från Tyskland1300- eller 1400-talet. Den kallas även majstång, av vissa ansett stamma från det åldriga ordet maja som betyder löva. Andra anser att namnet kommer av tyskans Maibaum.
Att ha en blomsterkrans i håret är vanligt under midsommar, främst bland barn och kvinnor, men även bland män. Man kan binda dem med björkris eller ståltråd som bas och därvid tillfoga blad och blommor.
Knutet till midsommar finns också en stark tradition av alkoholkonsumtion i samband med firandet, vilket gör midsommarhelgen till en av de tidpunkter på året då mest fylleri och bråk inträffar. Det myckna resandet omkring helgen, då också många påbörjar sin semester, gör dessutom helgen till en av de mest trafikskadedrabbade. (Wikipedia)

Eftersom jag varken dricker alkohol eller börjar min semester tror jag att jag i år låter bli att fira midsommar. Jag känner heller ingen större lust att fira sommarsolståndet, då det markerar att vi går mot mörkare tider igen.

Det enda i midsommarhelgen som jag kan tänka mig att göra och som är en tradition är: Midsommarnatten har ett stort inslag av tro på övernaturliga väsen och framtidsprofetior om man handlar på vissa sätt. Folktron säger bland annat att man skall akta sig för att bada för att inte råka ut för Näcken. Barn skall också plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att yppa ett ord lär man i drömmen kunna se sin tillkommande. (Wikipedia)

Det ena är enklare än det andra! Bada tillhör en sysselsättning som jag gärna överlåter till om det är på andra platser än i ett badkar. I år blir det inga problem att hitta upp till nio sorters blommor ute, men lite knepigare är det att finna lika många gärdesgårdar att klättra över. Så....jag lär nog få vänta ett tag till på att få se min tillkommande!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!