tisdag 28 juni 2011

Fikakorgen

I stort sett varje dans har jag med min trogna vän, fikakorgen, fylld med energipåfyllning till pausen. Är det en nonstop-dans, så blir det en paus ändå. Kaffet har sin givna plats men sen är det lite olika saker som tar plats. Den smörgås som jag rätt ofta har med är foccia:

25 gr jäst
3 dl vatten 37 grader
2 tsk salt
½ dl olivolja
7½ dl vetemjöl

Smula ner jästen, häll på vattnet. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt och olivolja. Tillsätt vetemjöl och arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunkens kant. Låt den jäsa 30 min. Smörje en långpanna, 30*40 cm. Platta ut degen.

Garnering
2 msk olivolja
1 tsk flingsalt

Ringla över olivolja och strö över flingsaltet. Jäs i 15 minuter. Grädda i 15-20 minuter i 175 grader. Låt svalna på galler.

Smörgåsar med ost eller skinka smakar riktigt härligt efter några timmars dansande. Saft, eller för min del vatten, släcker törsten. Naturligtvis ska smörgåsen kompletteras med något sött. En favorit är Sissis kaka

3 ägg
3 dl socker
Vispas ihop.

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1  dl kokande vatten
Blandas med socker och äggröran.

Häll smeten i en smörad och bröad form. Grädda i 200 grader, 25-30 minuter.

Fyllning
150 gr smör
1-1½ dl mjölk
5 msk vaniljsocker
Koka smör och mjölk kraftigt i 2 minuter, rör sedan i sockret.

Dela den något avsvalnade kakan en bit från toppen. Häll på fyllningen och lägg på locket.

En mycket god kaka, som enligt en av mina nära vänner, Eva, smakar gott i hela munnen. Men det allra bästa och som gör fikat så gott är den trivsamma tillvaron med andra på filten. Antingen sitter vi ute i det fria men i händelse av regn kan vi lika gärna sitter på en del av dansgolvet.

Allt för ofta har vi oinbjudna gäster som försöker snylta åt sig en munsbit de också. Självklart menar jag myggorna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vad skulle vi göra utan din fikakorg =)

Helene sa...

Jadu, vad skulle ni göra? Köpa fika i serveringen eller som igår, ta med eget!

Men vi har ju trevligt på filten

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!