lördag 25 juni 2011

Planer

Listor! För att jag ska vara effektiv skriver jag listor på vad som ska uträttas, både hemma och på jobbet. När en punkt är utförd är det en ljuv känsla att få stryka bort den. Och när hela listan är klar kan det bli en belöning, som en kopp kaffe, ett varmt bad eller i bästa fall åka på dans!

Ibland undrar jag om det är konstigt att hålla på med listskrivandet och om det bara är jag som gör det. Många människor skriver inköpslistor för att minnas vad de ska handla men hur många är det som håller på som jag? För min del började det när jag var på gränsen till att bli utbränd. Det gick lättare att koppla bort tankarna på "allt som var ogjort" om det fanns på en pappersbit och var överskådligt. Huvudets kapacitet kunde då användas till att vara här och nu.

En del av mina listor hänger med i flera år. Det är den listan med vad min familj ska få i födelsedagspresent och julklapp. Varje present skrivs upp efter respektive namn och så fylls det på under åren. Med den här listan slipper jag fundera på vad de fick förra gången i paketet och riskerar knappast att ge dem samma sak två gånger i rad. Både present- och julklappsinhandlingen påbörjas i god tid, medan själva inslagningsprocessen sker så sent som möjligt.

Gårdagens lista med biltvätt, husstädning, ridtur och jogging slutfördes först idag, men har kompletterats med tvätt och disk. Imorgon är den stora punkten gräsmatteklippning, men det förutsätter att regnet håller sig borta. Skulle gärna baka lite och ta en joggingtur från morgonen men det kan bli lite tufft när en stor, fet latmask parasiterar min kropp.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!