tisdag 26 juni 2012

St Olav del 1


Tisdag kväll och jag känner en känsla i magen som är lite ovanlig. Nervositet, har jag för mig att det kallas. Varför? Jo, i morgon är det dags för debut i St Olavsloppet och sträckan Andersböle-Mörsil, 5,7 km, för min del. Ingen direkt avgörande insats för laget, Svenska Kyrkan Östersund, men lite press sätter jag på mig själv att de kilometrarna ska klaras av, minst lika bra som jag gjorde det i söndags. Generalrepetitionen blev för min del mitt på dagen. På väg mot lite kvalitetstid i Åre med syster provsprang jag sträckan, med ett resultat jag är nöjd med. Skavsåren har hindrat mig till och från sedan slutet av april att träna som jag vill men den senaste månaden har det blivit två löppass i veckan, förutom förra när jag till och med fick till tre.

Nu borde jag släcka, stänga av och krypa ner under täcket och sova alla timmar jag kan innan klockan ringer i morgon, frukost SKA intas och sen bär det av mot Östersund och samåkning med de som springer sträckan före, efter mig och sista etappen in på Åre torg. Men tror inte att jag kan somna riktigt än. Har inte känt så här när Vårrus eller Tjejmilen ska gå av stapeln, men både de är individuella lopp och det här är min första lagtävling sen jag var med i Lövstastafetten sista året i grundskolan och då sprang jag kanske 300 m.

Oavsett resultatet i morgon så bör jag vara nöjd med min insats, med tanke på att jag under de fyra senaste åren har haft fyra frakturer, ryggen, långfingret och två gånger revbenet. Fortfarande är minst två av diskarna kring den skadade L2 ihoptryckta och kommer med största sannolikhet inte att bli helt återställda. Fingret är svagare och lite svårböjligt men å andra sidan används det väldigt lite när jag springer. Revbensbrotten, samma revben, kan jag känna av om jag går ut för hårt eller springer i kraftigare motlut, som tur är börjar min sträcka med en flack bit för att sen ha medlut, efter det motlut i tre etapper och ganska många höjdmeter innan det vänder neråt igen den sista 1,5 kilometern.

Lagets blogg hittar du här!


S:t Olavsloppet är en 4 dagars landsvägsstafett mellan Östersund och Trondheim, som avhålls i juli månad varje år. Vartannat år byter man start- och målplats så att stafetten går två år från Norge till Sverige, för att de nästakommande två åren gå från Sverige till Norge.
Loppet etablerades 1988 och namnet kommer från den norske kungen Olav den helige som regerade mellan 1015 och 1028.
Loppet är ca 333 km långt, består av 32 (52 sen de är delade för att bättre passa alla löpare) delsträckor och de deltagande lagen är en blandning av elitlag, lokala idrottslag men främst olika former av motionslag.
Sträckningen följer St Olavleden och går genom Trondheim - Stjørdal - Levanger - Verdalsøra - Stiklestad - Sandvika - Duved - Åre - Järpen - Wången -Nälden - Krokom - Östersund.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!