onsdag 6 juni 2012

Hur gör de?

Maskrosor är överlevare. De växer upp mitt i asfalten. Vi har till och med använder ordet för att beskriva barn som klarar sig bra trots att miljö och arv kan vara mycket emot dem, maskrosbarn alltså. Jaja, åter till blommorna som jag egentligen tycker är riktigt fina så länge som de blommar. Det gula lyser upp ordentligt, gult är läkande och det påminner om små solar. De blommar flera gånger per säsong och vilka andra blommor gör det?

Men hur tusingen gör de? I min gräsmatta är det gott om maskrosor, och det gör mig ingenting, skulle aldrig i livet köpa en sån där mackapär som skruvar upp dem med rot ur gräset, never, så mycket tid tänker jag inte lägga på gräsmattan. Idag har jag klippt den och det tar sina härliga timmar, eller nästan två i alla fall. När jag var klar syntes noll gula blommor, efter en stund, ca 30 minuter så lyser det på flertalet ställen av gult igen, och dessutom på en relativt lång stjälk....

Min teori är att maskrosorna överlever genom att när vibrationerna från gräsklipparen börjar så drar de ihop sig  mot marken och roten. Allt för att undvika att få blomman, fröspridaren, avklippt. En solklar överlevnadsinstinkt. Fortplantningen är det viktigaste och att finna sätt för utöka sin art en självklarhet.

Före, attacken med nävar och gräsklippare


Efter, lite mörkare gräs, beror på att jag körde
över det som nävarna gick lös på

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!