söndag 11 november 2012

Snart så!

Bara två veckor kvar till första advent!

Jag ser fram emot att putsa fönster, byta gardiner i alla rum och sedan ta fram och tända ljusstakarna. Idag har jag äntligen fått mig till att sy den nya gardinerna som ska upp i köket. Tycker att det är läge att byta ut dem jag haft tidigare då de hängt med i över tio år. Satsar på att förnya julgardinsbeståndet helt under de närmaste åren för de har ungefär lika många år på nacken alla uppsättningarna.

Innan det blir advent vill jag hinna med att baka lite och det borde jag hinna. Eller det är klart jag gör det, allt handlar om prioriteringar. Mjuk pepparkaka, saffranskaka, kardemumma- och saffransskorpor är baktanken. Den stora kakbakardagen som jag och Kajsa Stina har tillsammans kommer att bli en fredag närmare julafton. Nora, som nu har hunnit bli två månader, ska självklart invigas i traditionen. Som barnpassare har Martine anmält sig, ingen stor uppoffring för henne tror jag.

Alla julklappar är uttänkta men ännu inte inköpta. Det är bättre att handla närmare öppningsdagen om det skulle vara så att innehållen mot förmodan skulle ogillas av mottagaren och även för garantiernas del. Och önskar jag mig något för egen del är det fortfarande skrivet i stjärnorna. Men absolut inga prylar, jag har alldeles för många redan. Den stora köphysterin som kommer med jultiden är inget som jag skriver under på och håller på med. Nä, det som jag köper skulle jag antagligen köpa och ge bort oavsett om det är jul eller inte!

I år är det min tur att ha barnen hos mig på julafton, vilket räcker gott som julklapp. Dessutom samlas hela min familj här hemma och äter mat, fikar, umgås och delar ut julklapparna. Vi vuxna, över 18 år, har vår julklappslek att roa oss med. Jag tror att Nora kommer få flest paket i år, trots att hennes mamma sagt att hon bara ska få tre stycken. Maten köper jag och mamma några dagar innan julafton och som vanligt blir det lite knytis så alla får det att äta som de vill.

Undrar vilken film som blir årets juldagsrulle på Biostaden? Vi firar 10-års jubiléum med juldagsbio i år. Och redan på annandagen träffas hela familjen igen. Då ska Nora döpas.

Jag längtar till adventstiden och juldagarna. Mest för att få träffa min familj och umgås med dem, allihop.

Samtidigt så tänker jag på dem som av olika anledningar gruvar sig inför högtiden.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!