tisdag 17 januari 2012

Lokalt-ett krav

I mitt medvetande smyger sig en åsikt in mer och mer. Det är den om att äta lokalt producerad mat. För både min kropp och miljön måste tjäna på att maten åker kortast väg från produktionsstället till mitt kök där den färdigställs för att äta.

I frysen ligger det lingon som jag har plockat 300-500 meter från mitt hus. Ungefär på samma ställe har jag hittat trattkantareller som nu ligger torkade i skafferiet. Potatisen som vi äter har vuxit i Viken, ca 5 km från mig. Av samma person fick jag köpa nötkött, de nöten har bara betat på åkrarna i Viken och inte ätit någon konstig mat.

Idag har jag provat att baka bröd på vetemjöl som är odlat i Jämtland och malt i Ångstas kvarn. Allt nybakat bröd är gott men jag måste få säga att det här var extra gott.

Så vad vill jag säga: Jo, det här med när- eller mer bestämt härproducerat är nutiden och framtiden.


Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!