tisdag 3 januari 2012

Filmkväll


I min bokhylla står det ett antal filmer som jag inte har sett. Jo, jag tillhör den kategorin av människor som fortfarande köper mina DVD-filmer eller får dem i samband med tidningsköp. Flera av dem har stått i många år. Nu när jag har semester och annan ledighet från jobbet så har en del av dem fått hamna i spelaren och jag har tittat på dem.
Ikväll har jag sett "När mörkret faller", en thriller, egentligen alldeles för mycket våld för att passa mig men jag ångrar mig inte. 
När mörkret faller är historien om Carina som är framgångsrik journalist, Aram som driver en restaurang och Leyla, den näst äldsta dottern i en familj med stark hederskänsla. Alla tre lever under hot, och den största skräcken är att hotet kommer från dem som står dem närmast, i hemmet och på deras arbetsplatser. De står inför samma val; att bevara en mörk hemlighet eller berätta sanningen och riskera att förlora allt. Vad är rätt val och vem är stark nog att ta konsekvenserna? När mörkret faller är historien om tre människoöden som kretsar kring respekt, lojalitet och hemligheter till varje pris – och om modet att ta strid för det man tror på.
Alla historierna skulle mycket väl kunna vara verklighet och det värsta är att det ÄR någons verklighet, just precis nu och även imorgon.
Jag blir både berörd och upprörd!
Imorgon blir det något mindre våldsamt, om det blir film även då.






PS. För er som inte tänker se filmen kan jag avslöja att den slutar okej för de allra flesta inblandade.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!