onsdag 6 april 2011

Funderar!

Jag funderar, funderar och funderar. För min egen och barnens del skulle jag kunna tänka mig att flytta närmare Östersund sommaren 2012. På hösten då ska Robin byta skola, eftersom han börjar sjätte klass och Rasmus börjar gymnasiet. För min egen anledning är det närheten till ett större utbud av aktiviteter som lockar.

Av den anledningen är jag in på Hemnet varje dag för att se om det finns något boende som skulle passa min familj. Har kommit fram till att vi klarar oss med fyra rum och kök, idag har vi fem. Tittar både på hus och bostadsrätter. De områden som är av intresse är Odensala, kring Lillsjön och Frösön, främst Valla.

Men är det rätt att rycka upp barnen från den omgivning som de är vana att vara i och som är rätt så skyddad ändå. Närmare Östersund är det större och fler frestelser. Å andra sidan är det även ett större utbud av saker att göra för deras del och dessutom blir det kortare resor till och från skolan, vilket i mitt fall blir längre och tar mer tid.

Mitt hus kommer om några år, innan jag firar jämn födelsedag, vara fullbetalt om vi bor kvar och amoteringstakten fortgår i samma fart. Så att bo billigare än så blir det svårt om inte omöjligt att göra. Att ha ett tokbilligt boende skulle vara en stor fördel om jag vill studera på heltid.

Ett boende närmare staden är dyrare och det går att köra många mil för den högre kostnaden. Om jag köper en bil som är billigare i drift och mer miljövänlig belastar det mindre än idag, på både plånbok och miljö.

Hur ska jag veta vad som är bäst för min familj?

1 kommentar:

Lars-Erik sa...

Men alltså, Fåker är ju inte långt från stan. Det är en förmån att få bo och inte minst växa upp i den miljön jämfört med stan där det ju för övrigt redan bor så många. Jag bor dryga milen från stan, eg tycker jag att det är för nära.

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!