tisdag 24 april 2012

Arbete lönar sig

Tänk om det vore lika lätt att se resultat av ett utfört arbete, som de gånger jag torkar golven efter barnen kommit in med väldigt leriga stövlar. Det är ett direkt kvitto på att jag har gjort rätt sak i rätt tid. Nu är det inte så. De allra flesta gånger tar det ett tag och mer än en gång hinner jag fundera på om jag har valt rätt metod för att angripa det som ska åtgärdas.


Nu i dagarna har det för min del börjat falla en del bitar på plats att jag har använt mig av en metod som fungerar. Det finns säkert andra metoder som skulle ha gett ett snabbare resultat, men min metod fungerar för mig och ligger på rätt nivå för att det ska vara hållbart under en längre tid.


Innan jag skaffar mig en metod så gäller det att ha målet klart för sig, åtminstone ett delmål. Nalle Puh säger: "Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram." Och det är så sant, utan mål famlar jag framåt. Fast vet jag åt vilket håll framåt är när jag inte har en aning om var målet är.


Lön betalas ut månadsvis i pengar när jag har arbetat, men belönas gör jag nog dagligen. När någon speciell säger: Jag älskar dig! och jag vet att det verkligen kommer inifrån den personens hjärta. Det är som om det vore guld. Förmodligen har jag förtjänat det. Det sägs att i slutet av vägen där regnbågen slutar, eller är det där den börjar, finns en skatt av renaste guld. Är det guldet som är lönen för arbetet? Med rätt metod och målet i sikte når jag regnbågen, början och slutet.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!