tisdag 17 april 2012

En bricka i spelet

Jag har ingen aning om vad avregleringen av statens monopol på apoteken skulle leda fram till, men anar att det handlar om att vi som kunder skulle få det bättre. Lägre priser, snabbare service borde vara det vi kunder ska kunna förvänta oss när det blir konkurrens mellan de olika bolagen.

Min son äter en medicin som är på licens. Det betyder att jag fick ett brev från hans läkare som jag tog med mig till det apotek där jag skulle hämta medicinen. Apoteket skickar sedan brevet till Socialstyrelsen som beviljar att sonen får medicinen och skickar beslutet tillbaka till apoteket. Licensen gäller i ett år och jag kan bara hämta ut den medicinen på just det apoteket.

Eftersom jag är medveten om att det är en ovanlig medicin brukar jag vara ute i god tid för att hinna få medicinen innan den har tagit slut hemma. Det var jag även den här gången. För två veckor sedan var jag in på Kronans Droghandel i Brunflo för att se till att sonen ska få sin medicin. Väl där fick jag reda på att de inte har den i lager, inget ovanligt utan så brukar det vara och så kommer den efter två dagar. Apotekaren sökte i systemet och kom fram till att medicinen även var slut hos leverantören. Hon ringer då till de två andra apoteken i samma kedja som finns i Östersund men inte heller de har medicinen i lager. Jag lastar absolut inte personalen på apoteket för de gör sitt allra bästa. Apotekaren ringde leverantören och de meddelar att det tar 1-1½ vecka för dem att få hem medicinen.

Apotekaren ringer även ett annat apotek i Östersund och det visar sig att de har den eftertraktade medicinburken. Tidigare när det var monopol på apoteksmarknaden var det bara för apoteken att skicka medicin emellan varandra, men nu när det är olika ägare går det inte, utan det är vattentäta skott. För att jag ska få köpa medicinen från den andra kedjan krävs det att läkaren skriver ut ett nytt brev som jag då ska lämna in på det nya apoteket, som skickar iväg den till Socialstyrelsen som returnerar beslutet till det nya apoteket. Men jag sa nej till det eftersom jag trodde att mitt första alternativ skulle gå fortare.

Idag var jag in på Kronans Droghandel igen och frågade om medicinen. De hade ringt till leverantören i fredags och då hade medicinen ännu inte nått Sverige. Alltså har det hittills tagit två veckor och förmodligen tar det ytterligare närmare en vecka innan jag får hämta ut den. Nu är sonen helt utan den medicinen, så det blir en härlig tid innan den är hos oss. (Jag har hissat ironiflaggan mycket högt!!!) Tur i oturen är att den inte är en livsuppehållande medicin, men den gör livskvaliteten väldigt mycket högre för sonen, och det innebär att de som befinner sig i hans närhet, hemma, skolan och på fritiden drabbas också nu när han är helt utan.

Det är säkert fördelar med att konkurrensutsätta en hel del verksamhet, men i det här fallet har det krånglat till livet för min familj och främst för sonen.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!