söndag 26 februari 2012

Klicker

Eller mer att det klickar, fast det kan vara samma sak. För ett tag sedan upplevde jag, tillsammans med en annan person som jag mötte för första gången, att det sa klick! När man använder klickerträning hos hundar så förstärkes det goda beteendet och i det här fallet är det också så.  Klicker är en liten dosa, där man trycker på en knapp, ett klickljud skapas och hunden vet att den har gjort rätt och att belöning är på väg. Känslan förstärks av att en person reagerar och beter sig på liknande sätt som jag. Belöningen var ett härligt skratt.

Det är en träningsform som jag gärna fortsätter med och ska försöka överföra den på mina barn...haha. Men lite allvar ligger det i det. Ofta uppmärksammas det beteende som ogillas. Så om man istället lyckas med att uppmärksamma det goda beteendet, är barnen så smarta att de gärna anstränger sig för att få en belöning. En belöning som naturligtvis ska vara rimlig. Några vänliga ord är ett exempel, jag menar absolut inte att de ska få något materiellt varje gång som de gör bra saker.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!