tisdag 9 oktober 2012

Tisdag är lika med träning

För att hålla smärtan i ryggen i schack och rensa huvudet rör jag mig en hel del. Har kommit in i en riktigt bra lunk där jag varje vecka går mellan 3,5 och 4 mil. Rätt ofta är det dans fredag eller lördag och på så sätt blir det närmare 3,5 timmar med rörelse och positiv beröring som är rena medicinen mot många krämpor.

Det jag ser fram emot i början av veckan är aerobic-passet på tisdagskvällen. En timme med fart och styrka. Oftast bara med den egna kroppen som arbetsredskap men ibland även med gummiband. Efter passet är de flesta musklerna i kroppen genomkörda och har jag tur så kommer det träningsvärk ett par dagar efteråt.

Passet börjar med uppvärmning, såklart det är bara jag som fuskar med den biten när jag tar mina joggingturer, och sen blir det stegkombinationer med armrörelser. Stegen varierar i intensitet och därmed även pulsen på oss deltagare. På slutet kommer en ruskigt snabb låt med samma, enkla återkommande steg där den sista energin ska mjölkas ur. Dock återstår det ett delpass med styrka där samma övning upprepas många gånger med små variationer vilket gör att samma muskel får träning men att mjölksyran inte blir så påtaglig. Det som förvånar mig varje vecka är att när jag tror att jag verkligen har tagit ut mig helt och vår ledare pushar mig genom ett uppmuntrande ord eller en gliring, så orkar jag lite till. Märkligt!!

Idag innehöll passet även en rejäl fnissattack. Tänk er att ligga på golvet och göra situps med benen i luften och samtidigt bara bubbla över av fniss. Kan säga att det blev dubbel träning av mina magmuskler. Inte blir det bättre av att en av mina bästa vänner ligger ett par meter bort och vet exakt varför jag håller på att tappa andan av allt fnissande. Men så välgörande det är med skratt och fniss!

Så tisdagen ligger högt på listan av bästa dag i veckan. Önskar att det fanns möjlighet att träna på likande sätt ytterligare en kväll/dag i veckan, till exempel en söndag.

PS. Fast igår var det en bra måndag också, tandläkarbesök! Och tandläkaren sa till mig att det var länge sedan hon sett så fina tänder :-) så jag sträcker på mig och är lite stolt för det!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!