måndag 13 augusti 2012

Grogrund

I sommar har soldagarna lyst med sin frånvaro. Jag brukar hävda att det är ungefär tio dagar under sommaren som  det är bikiniväder här i Jämtland, i år har det varit fem, kanske. Så att bli solbrun av utomhusvistelse har varit besvärligt.

Men gräsmattan har vuxit i en otrolig fart och så många gånger som jag hittills har klippt den, har jag inte gjort tidigare år som husägare (nåja, fastighetsskötare åt banken iallafall). Och det är mer än så. För första gången, sen jag planterade dem, blommar alla mina tre äppelträd och har frukt på gång att mogna. Hittills har jag plockat fem liter jordgubbar i rabatten och det är fortfarande massor av kart kvar. Vinbären är även de inne på den sista mognadsbiten och inom en vecka kommer de att ligga i frysen för att senare bli saft, marmelad och paj.

Det är rikedom att under den mörkare vintertiden ta fram bär och frukt ur frysen för att tillaga något gott och känna att sommaren finns kvar och bevarad. Jag ska se till att få följa med någon svamphittare ut i skogen för att få fylla på det förrådet.

Innan gråsäsongen börjar hoppas jag verkligen på att vi får några fler soldagar så vi kan ladda de inneboende batterierna med energi och d-vitaminer.

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!