tisdag 14 februari 2017

En epok i graven

Under en stor del av min tid som tonåring var jag engagerad i Svenska kyrkans Unga, dels som ledamot i distriktsstyrelsen och dels som deltagare/stab i dess verksamheter. Det var en tid som har betytt mycket för mig. Det var där det var okej att vara sig själv, få uttrycka tro, skön gemenskap med andra och stor plats för att få sjunga. Det var där någon såg mig och trodde på att jag kunde tillföra något som fler fick ta del av. När jag senare fick frågan om att jobba i församling var det ett enkelt val för mig. Möjligheten genom jobbet ge barn och ungdomar liknande guldgruva som jag fått gjorde att jag tackade ja. 

För tolv år sedan var vi några eldsjälar inom rörelsen som gärna ville tillhöra en lokalavdelning men då vi bodde utspridda över hela landet kände vi inte att vi ville tillhöra en speciell församling. Vi bildade då "En  Lokalavdelning I Tiden". På vårt medlemskort står texten: "Lokalavdelningens motto är att ha så kul som möjligt, så ofta som möjligt!! Lokalavdelningen har en styrelse, se nedan. Vi tillhör ingen församling, men hör till Härnösands distrikt. Vi är absolut ingen klubb för inbördes beundran, men vi beundrar varandra för dom unika elit-varelser var och en är! Vi har inga regelbundna träffar, utan träffas vid behov men vår samhörighet är stor och vi ses alltså när möjlighet ges!" 

Under årens lopp har vi gjort just det som står i texten. Vi har träffats när vi har kunnat. Vi har bland annat bowlat, haft julfester och bytt julklappar (allt från näshårsklippare till böcker, verktygslåda, spel, foton på medlemmar och 10 kg potatis) under roliga former, skrattat, firat födelsedagar & gudstjänster, motionerat till Distriktsårsmötet, representerat vid årsmöten på distrikt- och riksplan. Och naturligtvis har vi fortsatt den gamla kristna traditionen att äta tillsammans. Ja, allt som ryms i en lokalavdelnings verksamhet!

Lokalavdelningen har sedan den bildades i december 2004 haft totalt 53 medlemmar. Den yngsta har varit 6 år och hur gammal den äldsta är låter jag vara oskrivet. Under hela tiden har vi haft en styrelse med ordförande. 4 medlemmar har varit medlemmar i lokalavdelningen under alla 13 år, vilket är värt att nämnas. Förra året hade lokalavdelningen 15 medlemmar varav 10 är valbara för förtroendeuppdrag, alltså under 30 år.

På årsmötet 2016 inkom en motion om att lägga ner lokalavdelningen då det under de sista åren varit svårare att få till träfftillfällen för fler än några medlemmar åt gången. I år antogs motionen i andra läsningen och ett enhälligt beslut att lägga ner lokalavdelningen togs. Årsmötet beslutade att de slantar som finns kvar ska gå till Svenska Kyrkans Unga i Härnösands stift och något som syftar till att få vara unik, helt i linje med texten på medlemskortet.

Så nu konstaterar jag att "En Lokalavdelning I Tiden" har gått ur tiden.


Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!