söndag 24 mars 2013

Vana eller ovana och omedvetet eller medvetet

Alla vi människor har saker som vi gör, en del med avsikt och andra helt utan att vi lägger märke till det minsta själva.

Jag själv till exempel ser ut och låter arg när jag lyssnar koncentrerat och ska säga något i miljöer där det finns brus, sorl och andra ljud med. Det är jag medveten om och även om jag allt som oftast inte är ett dugg upprörd så kan det uppfattas så. De senaste åren har det blivit mer av den uppsynen eftersom min hörsel har blivit nedsatt i det frekvensområdet som  talet ligger i. Det jag kan bidra med till att de runt omkring mig ska förstå att jag är på bra humör, är att tala om det och det ska jag bli bättre på. Omedveten, oftast att jag har den ovanan, men medveten om att jag gör det, fast förmodligen inte precis när det händer. Ska försöka att tänka på det oftare.

Medvetet försöker jag att låta bli med vanan att plocka upp efter mina barn. Det är till hjälp för dem att bli medvetna om hur ett hem sköts. När de var yngre så var det en självklarhet att jag som vuxen tog det ansvaret för hela hushållet, nu är det mer än ovana för barnen, de har blivit servade med all markservice. De är relativt omedvetna om hur mycket tid vuxna lägger på att hålla hemmet, med allt som det innebär, i god vigör. Deras ovanor blir till medvetenhet hos dem när saker med ökad ålder och ansvar hamnar på deras bord.

Det tar tre veckor, säger forskare, att lägga sig till med en god vana om man gör den varje dag. Så från och med idag ska jag börja med en ny, god vana! Återkommer med vad jag har valt, men det handlar om mina matvanor. Är det något som förekommer mer sällan än varje dag tar det längre tid, allt beroende på omfattning och upprepning. Dåliga vanor verkar fastna direkt, tyvärr. Att göra som man brukar är det som man är bekväm med. Även om man har lagt av med sina ovanor är det lätt att trilla dit igen om det händer något i livet som krånglar till det.

Mitt mål är att bli mer medveten om mina omedvetna ovanor och lägga mig till med många fler goda vanor.


Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!