fredag 1 januari 2016

Sociala medier

Jag gillar verkligen lättheten med att nå, vänner och främlingar (de som jag ännu inte stiftat närmare bekantskap med) via sociala medier som till exempel facebook är. Så enkelt att hålla kontakt med klasskamrater från skoltiden som nu finns på olika platser i vårt avlånga land, delar av min familj som bor både i Göteborg och Västerås, finna samåkningskompisar då knasigheten slår till och dans i långtbortiskogen lockar. Berätta vad jag pysslar på med, gärna med en ton av underfundighet. De, och andra. fördelar är bra. Användning under ansvar.

Men när de sociala medierna blir till ett missbruk är det fara å färde. Jag tänker på de som känner att de måste dela sina händelser för att få bekräftelse, få känna att de duger och syns. De som beskriver sina liv som en rosenskimrande saga. För i allas våra liv är det både upp och ner, precis som det ska vara: Här gäller också balans, för att vara trovärdig och undvika båda dikena, inget är någonsin helsvart eller gnistrande vitt någon längre stund.

En sak som jag aktivt försöker undvika är att i mina underfundigheter och inlägg är att direkt eller indirekt baktala andra människor. Det är ett beteende som är oförlåtligt. Det hoppas jag att ni som känner mig kan skriva under på. Att via sociala medier påskina någon annans fel och misstag är inte okej, aldrig, det är förbjudet och ska inte förekomma. Har man något att säga någon, antingen uppskattande eller förbättringsområden och tänker uttrycka et ska man vara så rakryggad att man säger det direkt till berörd part. Undantaget kan vara om någon gjort något bra och du vill framhålla den personen så är det, i min mening, okej att även dela det på ett socialt medie om man sagt det till den det gäller först.

Alla sociala medier ska användas med försiktighet och förstånd. Som informationskanal är det en mycket bra väg!

Inga kommentarer:

Tack eller konsten att se saker från en annan sida

Gråt aldrig över en person som sårar dig, bara le och säg: Tack för att du ger mig chansen att träffa nån som är bättre än du!